Adóvisszatérítés 2021 - a részletszabályok, érhetően

Dia

October 17, 2021

Pontosan kiknek jár az adóvisszatérítés, mennyire lesz automatikus, mikor kapjuk meg, igaz, hogy vissza kell fizetni májusban? Ezek a kérdések, amikkel a leggyakrabban találkozhatunk mostanában a Kormány által nemrég bejelentett adóvisszatérítéssel kapcsolatban. Cikkünkben összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat.

Legelőször is: a NAV mindenkit megnyugtatott, hogy nem, nem kell májusban visszafizetni. A 2022. február 15-ig kiutalandó visszatérítéseket (szja-előleg) nem kell visszafizetni a bevalláskor (2022. május 20-ig), hiszen akinek év közben szabályosan vonták az adó-előlegét, annak ez visszajár.

Október elején már hivatalosan is bekerült a Magyar Közlönybe az 560/2021. számú Kormányrendelet, amelyben a 2021-ben megfizetett Személyi Jövedelemadót (SZJA), Kisadózó Vállalkozások Tételes Adóját (KATA), valamint az Egyszerűsített közteherviselési hozzájárulást (EKHO) téríti majd vissza a NAV a jogosultak részére 2022 februárjában.

Kinek jár adóvisszatérítés?

Azoknak a gyermeket nevelő szülőknek jár, akik 2021. folyamán akár csak 1 napra is jogosultak (voltak) családi adókedvezményre. A családi kedvezmény pedig annak jár, aki:

• szülőként gyermek után családi pótlékra jogosult (mindkét szülő),
  • várandós nő (legalább 91 napos terhesség esetén) vagy vele egy háztartásban élő házastárs / élettárs,
  • a családi pótlékra saját jogán jogosult,
  • rokkantsági járadékban részesül.

Miből jár vissza az adóvisszatérítés, és mekkora összegben?

A visszatérítést minden, családi kedvezményre jogosult szülő megkaphatja, amennyiben

• van adóköteles önálló, vagy nem önálló tevékenységből származó jövedelme vagy egyéb jövedelme,
  • vagy ekhós jövedelme,
  • vagy bejelentett kisadózó.

Fontos, hogy a visszatérítés alapja a 2021 során levont adóelőleg. Vagyis például egy anya, aki 4 vagy több gyermeket nevel és ilyen jogon igénybe vette az szja-mentességet, a visszatérítést csak arra az összevont adóalapba tartozó jövedelmére veheti igénybe, amelyre a 4 vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye nem érvényesíthető - ilyen lehet például az ingatlan-bérbeadásból származó jövedelem adója. A visszatérítést ebben az esetben azonban csak az adóbevallásában tudja visszaigényelni, mert a NAV a magánszemélynek bérbe adott ingatlanból származó jövedelemről nem rendelkezik információval.

Hasonlóan, ha valaki év közben igénybe vette a családi adókedvezményt, csak abban az esetben kaphat adóvisszatérítést, amennyiben ez nem csökkentette nullára az adóalapot.

Amennyiben valaki év közben nem kérte a munkáltatótól a családi kedvezmény érvényesítését, akkor célszerű 2021. október 31. és december 31. között nyilatkozni a jogosultságról a VISSZADO nyomtatványon. Ennek hiányában az adóbevallásban lehet érvényesíteni az adóvisszatérítést.

Ha mindkét szülő érvényesítette év közben a családi kedvezményt, azonban a családi pótlékot csak az egyik szülő kapja, úgy a másik szülőnek nyilatkoznia kell, mivel az ő kiutalási adatait a NAV nem ismeri.

Ingatlanértékesítésből származó jövedelem után fizetett szja után NEM jár, mivel az ebből származó jövedelem nem tartozik bele az összevont adóalapba (külön adózó jövedelem).

GYED után (ami része az összevont adóalapnak) jár az adóvisszatérítés, viszont GYES után nem, mivel ez utóbbi adómentes jövedelem.

A visszatérítés összege:

• az összevont adóalapba tartozó jövedelmet szerző magánszemélynél az adóalap-kedvezmények levonása után megállapított adóalap 2021. évi adójának az adókedvezmények levonása után fennmaradó része,
  • ekhós jövedelemmel rendelkező magánszemély esetében a 2021-re levont ekhónak az szja-része (9,5 százaléka),
  • katás vállalkozó esetében a 2021-re fizetett tételes adó negyede, de maximum 809 000 Ft.

Vállalkozóként is jár az adóvisszatérítés?

Igen, egyéni vállalkozóként is jár az adóvisszatérítés, ugyanúgy annak, aki 2021 folyamán legalább 1 napra jogosult volt családi kedvezményre. A visszatérítés pedig az összevont (az adóalap-kedvezmények levonása után megállapított) adóalap 2021. évi adójának az adókedvezmények levonása utáni részére érvényesíthető, a visszatérítés összege legfeljebb a 2020. decemberi adatok alapján számolt éves átlagbér és a 15 százalékos adókulcs szorzata, azaz maximum 809 000 forint lehet.

A főállású egyéni vállalkozó a visszatérítést az szja-bevallásban igényelheti. A visszatérítés a vállalkozói kivét, vagy az átalányban megállapított jövedelmet terhelő és a 2021-ben negyedévente megfizetett adóelőleg terhére érvényesíthető, legfeljebb 809 000 forintig.

Ha munkaviszonnyal is rendelkezik a vállalkozó, akkor a NAV a visszatérítést előlegként kiutalja a munkáltatótól érkező adatok alapján, a munkáltató által 2021-re levont adóelőleget alapul véve. Az egyéni vállalkozói tevékenységből származó jövedelemből negyedévente megfizetett adóelőleget pedig a magánszemély az szja-bevallásában igényelheti vissza, viszont fontos, hogy a munkaviszony után visszatérített, illetve a vállalkozói tevékenység után visszatérített adó összege együttesen nem haladhatja meg a 809 000 forintot!

Katás egyéni vállalkozóként is jár az adóvisszatérítés, ebben az esetben a befizetett kata 25%-a jár vissza, a kisadózónak a visszatérítés szja-kedvezményként jár - ha pedig szja-ból is jogosult a visszatérítésre, a kettő összege nem haladhatja meg a 809 000 forintot.

Automatikusan jár az adóvisszatérítés?

Az adóvisszatérítést február 15-ig automatikusan azok részére utalja ki a NAV, akiknek a jogosultsága a rendelkezésre álló adatok vagy az adózó nyilatkozata alapján megállapítható.

Amennyiben a jogosult nem részesül családi pótlékban, a kiutalási adatok nem állnak a NAV rendelkezésére. Ilyen esetben nyilatkozatot kell beadni a 2021. október 31-től elérhető VISSZADO nyomtatványon 2021. december 31-ig, ebben az esetben 2022. február 15-ig a NAV kiutalja a visszatérítést.

Azoknak, akiknek a jövedelméről a NAV-nak nincs információja, például az egyéni vállalkozói, őstermelői jövedelmet szerző szülőknek, vagy azoknak, akik az összevont adóalapba tartozó jövedelmük után maguk fizetik az szja-t, automatikusan NEM utal a NAV. Ők az önállóan elkészített bevallásukban igényelhetik a visszatérítést.

Átbeszélnéd egy könyvelővel?

Keress könyvelőt nálunk egyet pár kattintással: állítsd be, hogy egyéni vállalkozóként keresel, hogy a valóban releváns tapasztalattal rendelkező szakembereket lásd a találati listán, előzetes árakkal, és az ügyfeleik által írt véleményekkel!

Keressünk könyvelőt